Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Melanjutkan Ke Perguruan Tinggi Bagi Siswa/i SMK Negeri 1 Cluwak

Trina Ristiani

Abstract


The purpose of this investigation was to evaluate the impact of family context on students' propensity to pursue higher education. The applied research methodology used in this investigation is quantitative, including the use of correlational techniques. This research includes a sample size of 23, consisting of class XI students at SMK Negeri 1 Cluwak. The data collection method uses a questionnaire as the main instrument. The results show that family organization has a major influence on students' desire to continue their education at tertiary level.


Keywords


Family environment, interest, higher education.

Full Text:

PDF 59-67

References


Bandura, A., & Walters, R. H. (2019). Social cognitive theory of personality. Handbook of personality: Theory and research, 3(1), 154-196.

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard University Press.

Cahyati, R., & Muchtar, B. (2019). Pengaruh lingkungan keluarga, teman sebaya, dan prestasi belajar terhadap minat melanjutkan pendidikan ke perguruan tinggi siswa SMK Negeri Bisnis dan Manajemen Kota Padang. Jurnal Ecogen, 2(3), 483. https://doi.org/10.24036/jmpe.v2i3.7420

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2020). Self-determination theory: A multidimensional view of the self. Journal of Personality and Social Psychology, 118(1), 15-30. https://doi.org/10.1037/pspp0000297

Dito, S. B., & Pujiastuti, H. (2021). Dampak revolusi industri 4.0 pada sektor pendidikan: Kajian literatur mengenai digital learning pada pendidikan dasar dan menengah. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 4(2), 59–65. https://doi.org/10.24246/juses.v4i2p59-65

Fitriani, K. (2014). Pengaruh motivasi, prestasi belajar, status sosial ekonomi orang tua dan lingkungan sekolah terhadap minat melanjutkan pendidikan ke perguruan tinggi pada siswa kelas XII Akuntansi SMK Negeri 1 Kendal. Economic Education Analysis Journal, 3(1), 152–159.

Liliana, L., & Mayasari, V. (2019). Pengaruh motivasi, kompetensi, dan kemampuan finansial terhadap minat melanjutkan studi pada dosen di Universitas Tridinanti Palembang. Jurnal Ilmiah Ekonomi Global Masa Kini, 10(1), 38–46. https://doi.org/10.36982/jiegmk.v10i1.741

Lase, I. P. L. (2020). Pengaruh tingkat pendapatan orang tua, tingkat pendidikan orang tua, lingkungan teman sebaya, dan efikasi diri terhadap minat siswa untuk melanjutkan ke perguruan tinggi SMK Kabupaten Nias. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(2), 261–264.

Mukti, K. W. (2020). Wacana Buddha Dhamma. In Suparyanto dan Rosad (Eds.). Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen dan Keuangan, 5(3), 261–264.

Rahmawati, Y. (2015). Pengaruh kondisi ekonomi orang tua, lingkungan sekolah, dan prestasi belajar terhadap minat melanjutkan pendidikan tinggi. JPEKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen dan Keuangan, 3, 1–9.

Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (2019). Self-regulation and learning. Handbook of Educational Psychology, 2(4), 45-73. https://doi.org/10.4324/9780203050215

Skinner, B. F. (1953). Science and human behavior. Macmillan.

Sman, D. I., & Payakumbuh, K. (2008). Peningkatan minat dan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas X.8 dengan metode. Penerbit Pendidikan Indonesia.

Tudge, J. R. H., Mokrova, I., Hatfield, B. E., & Karnik, R. B. (2009). The uses and misuses of Bronfenbrenner's bioecological theory of human development. Wiley.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Wiguna, M. Z., & Alimin, A. A. (2021). Seminar pendidikan dalam rangka peningkatan motivasi siswa kelas XII untuk melanjutkan pendidikan di perguruan tinggi. GERVASI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 40–49. https://doi.org/10.31571/gervasi.v5i1.1992

Yusuf, M. (2018). Pengaruh lingkungan keluarga dan motivasi belajar terhadap minat melanjutkan S2 pada mahasiswa pendidikan ekonomi di Universitas Muhammadiyah Purworejo. Jurnal Pendidikan, 7(1), 113–118.




DOI: https://doi.org/10.69835/jpd.v10i2.500

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


INDEX BY:


View My Stats

Jurnal Pelita Dharma (JPD) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.