Belajar Berbagi Kebajikan: Pengembangan Bahan Ajar Mengenal Pelimpahan Jasa (Pattidana) untuk Anak Sekolah Minggu Buddha

Jap Elltriana, Metta Cris Angel, Aditana Fraeda Agung Kuncoro, Dede Ruwita, Kemanya Karbono, Puji Sulani

Abstract


Abstract

Although essential and a fundamental virtue, pattidana is challenging to teach to children because it is abstract. Limited references related to pattidana, especially for children, add inhibiting factors in disseminating the pattidana concept to Buddhist Sunday School (SMB) students. This study aimed to develop teaching materials for Understanding the Devolution of Services (Pattidana) for Buddhist Sunday School Children. The study included Research and Development (R&D) using the ADDIE development model, which consists of five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The data collection technique was a non-test technique with a validity sheet instrument. The results of the expert validation were analyzed statistically to provide evidence of content validity with the Gregory agreement index. The results of the study showed: 1) producing teaching materials for Understanding the Devolution of Services (Pattidana) for Buddhist Sunday School Children in the form of a PowerPoint consisting of 7 chapters for seven meetings; 2) the results of expert validation of teaching materials using the Gregory formula were 0.64 in the moderate category; 3) The results of the limited implementation on 20 SMB Vihara Karunajala Serpong students and one SMB teacher can be concluded that the teaching materials increase the enthusiasm and understanding of SMB students regarding the transfer of services (pattidana).

Meskipun penting dan merupakan ajaran kebajikan dasar, pattidana sulit diajarkan pada usia anak-anak karena bersifat abstrak. Terbatasnya referensi terkait pattidana terutana untuk anak menambah faktor penghambat penyebar luasan konsep pattidana pada siswa Sekolah Minggu Buddha (SMB). Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan bahan ajar Mengenal Pelimpahan Jasa (Pattidana) untuk Anak Sekolah Minggu Buddha. Penelitian termasuk Research and Development (R&D) dengan menggunakan model pengembangan ADDIE yang terdiri dari lima tahapan yaitu Analyse, Design, Development, Implemnetaton, and Evaluation. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik non tes dengan instrumen lembar validitas. Hasil validasi exper dianalisis secara statistic untuk memberikan bukti validitas isi dengan indeks kesepakatan Gregory. Hasil penelitian menunjukkan: 1) menghasilkan bahan ajar Mengenal Pelimpahan Jasa (Pattidana) untuk Anak Sekolah Minggu Buddha dalam bentuk power point yang terdiri dari 7 bab iuntuk 7 pertemuan; 2) hasil validasi ahli terhadap bahan ajar menggunakan formula Gregory sebesar 0,64 dalam kategori sedang; 3) hasil implemnetasi terbatas pada 20 siswa SMB Vihara Karunajala Serpong dan satu guru SMB dapat disimpulkan bahwa bahan ajar meningkatkan antusias dan pemahaman siswa SMB terkait pelimpahan jasa (pattidana).


Keywords


Teaching material, Pattidana, Early childhood. Keyword: Development of teaching materials, Pattidana, children

Full Text:

PDF 44-54

References


Bodhi & Nanamoli. (2005). Majjhima nikaya: the middle length discourses of the buddha. Jakarta: Dhammacitta Press.

Bodhi. (2010). Khotbah-khotbah berkelompok sang buddha: terjemahan baru samyutta nikaya. Jakarta: Dhamma Citta Press Bodhi & Nanamoli. (2005). Majjhima nikaya: the middle length discourses of the buddha. Jakarta: Dhammacitta Press.

Bodhi. (2012). The numerical discourses of the buddha a translation of the a?guttara nik?ya. Terjemaha Indra Anggara: Anguttara nikaya Kotbah-kotbah numerical sang buddha jilid 5. Jakarta: Dhammacitta Press.

Dacholfany, M. I. (2018). Pemberdayaan masyarakat dalam meningkatkan mutu pendidikan non-formal. Tapis Jurnal Penelitian Ilmiah, Vol 2, No.1 (43-74). DOI: https://doi.org/10.32332/tapis.v2i1.866

Depdiknas. (2003). Kurikulum 2004 standar kompetensi. Jakarta:Puskur. Dit. PTKSD.

Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2015). The systematic design of instruction. Boston: Pearson.

Gall, M. D., Gall, J.P., & Borg, W. R. (2003). Educational research an introduction. USA: Pearson Education.

Gregory, Mankiw N. (2000). Teori ekonomi makro (Terjemahan), Edisi Keempat. Jakarta: Erlangga

Janakabhivamsa. (2014). Abhidhamma in daily life. Yangon: International Theravada Buddhist Missionary University.

Lawrence, M.R. (1994). Question to ask when evaluating test. Eric Digest. Artikel. Diambil dari: http://www. ericfacility. net/ ericdigest/ ed.385607.html).

Ningrum, N. P. W., Pane, F. M. J., Yani, S. I., & Khadijah. (2022). Pendidikan anak usia dini: peranannya dalam membangun karakter dan tumbuh kembang anak usia dini. Tematik Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar. https://doi.org/10.57251/tem.v1i1.429.

Ningsih, A. F. (2017). Implikasi tradisi Pattidana terhadap kematangan beragama umat buddha Theravada di vihara mendut, kota mungkid, magelang, jawa tengah. Religi, Vol 13, No. 2 (179 -194).

Retnawati, H. (2016). Analisis kuantitatif instrumen penelitian (panduan peneliti, mahasiswa, dan psikometrian). Yogyakarta: Parama Publishing.

Sangha Theravada Indonesia. (1996). Paritta suci: kumpulan paritta dan penggunaannya dalam upacara-upacara. Jakarta: Yayasan Dhammad?pa ?r?ma

Sriyani, D. A., Yatno, T., & Dewi, M. P. (2019). Implikasi tradisi Pattidana pada solidaritas umat buddha di desa purwodadi kecamatan kuwarasan kabupaten kebumen. Jurnal Pendidikan, Sain, Sosial, dan Agama, Vol 5, N0. 2 (88-103).

Sugiyono. (2012). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan r&d. Bandung: Alfabeta

Sungkono. (2009). Pengembangan dan pemanfaatan bahan ajar modul dalam proses pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran, No 1 Edisi Mei.

Thiagarajan, S., Semmel, D. G., & Semmel, M. I. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children. Indiana: Indiana University Bloomington.

Tim Penyusun. (2015). Dhammapada. Jakarta: Ehipassiko Foundation

Walse, Maurice. (2009). The long discourses of the buddha a translation of the digha nikaya. Jakarta: DhammaCitta

Widiyanto. (2011). Pattidana: jalan membebaskan leluhur dari alam menderita. Yogyakarta:Vihara Karangdjati.

Widodo, U. (2019). Analisis kemampuan guru sekolah minggu buddha (smb) dalam melakukan storytelling jataka bahasa inggris. Jurnal Agama Buddha dan Ilmu Pengetahuan (ABIP), Vol 5, No. 1 (1-10).

Nasohah, U. N., Gani, M. I. B. A., & Shaid, N. B. M. (2015). Model addie dalam proses reka bentuk modul pengajaran: bahasa arab tujuan khas di universiti sains islam malaysia sebagai contoh. Proceedings of the International Seminar on Language Teaching ISeLT 2015, 4-5 February 2015, Bangi, Malaysia.

Muslich, M. (2010). Text book writing (dasar-dasar pemahaman, penulisan, dan pemakaian buku teks). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.




DOI: https://doi.org/10.69835/sati.v15i1.651

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


INDEX BY:

View My Stats

Jurnal Ilmiah Kampus: Sati Sampajanna is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.